انواع تگ سوئیچ و ایموبلایزر خودرو | مقایسه کاربردها + معرفی تگ 7936 - فروشگاه آنلاین تجهیز خودرو ثمین: عرضه انواع ایسیو، لوازم یدکی خودرو، دیاگ و انژکتور شور
فروشگاه آنلاین تجهیز خودرو ثمین: عرضه انواع ایسیو، لوازم یدکی خودرو، دیاگ و انژکتور شور
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

انواع تگ سوئیچ و ایموبلایزر خودرو | مقایسه کاربردها + معرفی تگ 7936

انواع تگ سوئیچ و ایموبلایزر

انواع تگ سوئیچ و ایموبلایزر خودرو | مقایسه، عملکرد و معرفی تگ 7936 اصلی

اگر سوئیچ یدک خودرو شما کار نمی‌کند یا هنگام استارت‌زدن با پیام خطا مواجه می‌شوید، احتمال زیادی وجود دارد که مشکل از ایموبلایزر یا چیپ داخل سوئیچ باشد.

سیستم ایموبلایزر خودرو یک فناوری ضدسرقت است که با استفاده از یک تگ RFID داخل کلید، از روشن‌شدن خودرو توسط کلیدهای غیرمجاز جلوگیری می‌کند. این سیستم در خودروهای ایران‌خودرو و سایپا با واحدهای مختلفی مانند Valeo، Siemens، SSAT، LZNF، و MAW پیاده‌سازی شده است.

در این مقاله، به‌صورت کامل و تصویری به بررسی موارد زیر می‌پردازیم:

🔸 انواع سیستم‌های ایموبلایزر خودروهای ایرانی
🔸 مقایسه واحدهای ایموبلایزر (ICU، CIM، CAN و…)
🔸 نحوه عملکرد تگ سوئیچ و معرفی چیپ‌های رایج مانند تگ 7936
🔸 راهنمای انتخاب بهترین تگ ایموبلایزر و لینک خرید مستقیم تگ اصلی

📦 اگر به‌دنبال خرید تگ ایموبلایزر اصلی هستید، فروشگاه تجهیز خودرو ثمین ارائه‌دهنده انواع چیپ و تگ اورجینال با ضمانت می‌باشد.
مشاهده و خرید تگ 7936

 

📌 معرفی میکروچیپ حافظه (TAG) یا تگ سوئیچ ایموبلایزر خودرو

میکروچیپ حافظه که با نام‌های دیگری مانند تگ سوئیچ، چیپ سوئیچ، یا تراسپوندر خودرو نیز شناخته می‌شود، یک قطعه الکترونیکی کوچک است که در داخل سوئیچ خودرو قرار دارد و نقش مهمی در فرآیند ایموبلایزر و جلوگیری از سرقت خودرو ایفا می‌کند.

این چیپ به‌عنوان یک فرستنده غیرفعال (Passive Transponder) عمل می‌کند و اطلاعات کدی خود را تنها زمانی ارسال می‌کند که در معرض یک میدان مغناطیسی خاص قرار بگیرد.

برای خرید تگ ایموبلایزر 7936 کلیک کنیدخرید تگ 7936

🔧 عملکرد میکروچیپ چگونه است؟

  1. داخل مغزی سوئیچ خودرو، یک آنتن ترانسپوندر قرار دارد که از سیم‌پیچ و یک واحد الکترونیکی تشکیل شده است.

  2. وقتی سوئیچ در جای خود قرار می‌گیرد، ترانسپوندر با ارسال جریان متناوب با فرکانس بالا به سیم‌پیچ، میدان مغناطیسی القایی ایجاد می‌کند.

  3. میکروچیپ داخل سوئیچ که نسبت به میدان مغناطیسی حساس است، این سیگنال را دریافت کرده و به آن واکنش نشان می‌دهد.

  4. با تغییر در جریان برگشتی، اطلاعات کدی از چیپ به سمت ICU (دکودر خودرو) منتقل می‌شود.

  5. اگر کد چیپ با کد ICU تطابق داشته باشد، یک کد جدید تولید شده و به ECU موتور خودرو ارسال می‌شود. در نتیجه، قفل نرم‌افزاری سیستم ایموبلایزر باز می‌شود.

🔁 نکته مهم درباره تعریف مجدد چیپ

در صورتی که تگ یا میکروچیپ حافظه تعویض شود، مشکلی در عملکرد سیستم ایجاد نمی‌شود؛ زیرا ترانسپوندر فقط نقش انتقال‌دهنده بین چیپ و ICU را دارد. کافیست چیپ جدید به درستی تعریف شود تا سیستم دوباره فعال گردد.

معرفی انواع سیستم ایموبلایزر خودروهای ایرانی + تصاویر و راهنمای شناسایی»

1. سیستم ایموبلایزر Valeo (ایران‌خودرو)
این نوع از ایموبلایزر توسط شرکت Valeo تولید شده و در بسیاری از خودروهای تولیدی ایران‌خودرو از جمله پژو ۴۰۵، سمند، پارس و … به‌کار رفته است. عملکرد آن به‌صورت مستقل از ECU بوده و نقش انتقال اطلاعات تگ به دکودر و سپس به ECU را ایفا می‌کند.

🔧 سیستم ایموبلایزر Siemens (مدل ICU2) – مخصوص خودروهای سایپا

ایموبلایزر Siemens ICU2 یکی از رایج‌ترین واحدهای ایموبلایزر مورد استفاده در خودروهای سایپا مانند پراید، تیبا، ساینا و کوییک است. این واحد به‌طور مستقیم با ECU زیمنس ارتباط دارد و وظیفه خواندن اطلاعات چیپ سوئیچ (تگ) و ارسال آن به ECU برای آزادسازی قفل نرم‌افزاری را برعهده دارد.

📷

ویژگی‌ها:

  • دو کانکتور مشکی در پایین بدنه

  • هماهنگ با ECU زیمنس پراید، تیبا و …

  • شناسه روی لیبل معمولاً شامل عبارت “ICU2”

🔧 سیستم ایموبلایزر Valeo (مدل سایپا) – مخصوص خودروهای پراید و تیبا

ایموبلایزر Valeo SAIPA یکی از سیستم‌های رایج ضدسرقت در محصولات قدیمی‌تر سایپا است. این مدل ایموبلایزر عملکردی مشابه با نسخه ایران‌خودرویی دارد اما در ظاهر، کانکتورها و کد شناسایی متفاوتی دارد.

📷

ویژگی‌ها:

  • مورد استفاده در پراید، تیبا، ساینا، وانت 151

  • طراحی دو کانکتوره در قسمت بالا

  • سازگار با تگ‌های مدل 7936 و ECU زیمنس/SSAT

  • کد لیبل معمولاً شامل شماره‌های سریالی خاص Valeo

نکته: در صورت خرابی این واحد، با تعریف مجدد تگ و تطبیق با ICU جدید، سیستم مجدداً فعال می‌شود.

🔧 سیستم ایموبلایزر LZNF (مدل CR3) – مخصوص خودروهای تیبا، ساینا و کوییک

ایموبلایزر LZNF مدل CAN (H.IM-1) از سیستم‌های پیشرفته و جدید در میان محصولات سایپا است که با ECUهای نسل جدید CR3 همخوانی دارد. این نوع ایموبلایزر نسبت به نسل‌های قبلی طراحی متفاوت‌تری دارد و از طریق شبکه CAN با ECU ارتباط برقرار می‌کند.

📷

ویژگی‌های کلیدی:

  • مورد استفاده در تیبا، ساینا، کوییک با ECU LZNF CR3

  • ارتباط با ECU از طریق پروتکل CAN

  • طراحی با ۳ سوکت در بخش پایین بدنه

  • نیاز به تگ سازگار با سیستم LZNF (اغلب مدل 7936)

نکته مهم: در صورت تعویض ICU، باید تگ قبلی پاک‌سازی یا تگ جدید تعریف شود؛ همچنین بعضی از مدل‌های جدید به دستگاه تعریف خاص یا نرم‌افزار به‌روز نیاز دارند.

🔧 سیستم ایموبلایزر Siemens (مدل CAN IMMO) – سازگار با ECU زیمنس نسل جدید

ایموبلایزر Siemens CAN IMMO از نوع‌های جدید سیستم ضدسرقت در خودروهای ایرانی است که با ECUهای مجهز به شبکه ارتباطی CAN استفاده می‌شود. این سیستم برای ارتقاء امنیت و بهینه‌سازی ارتباط با ECU طراحی شده و در برخی مدل‌های جدید سایپا مانند کوییک، ساینا S و حتی در بعضی نسخه‌های جدید سمند یا دنا دیده می‌شود.

ویژگی‌ها:

  • دو کانکتور در پایین بدنه

  • ارتباط از طریق پروتکل CAN (سرعت بالا و امنیت بیشتر)

  • قابل تعریف با تگ‌های 7936

  • هماهنگ با ECUهای جدید زیمنس

نکته فنی: هنگام تعویض این مدل، علاوه بر تعریف تگ، باید هماهنگی شبکه CAN با ECU بررسی و تأیید شود. استفاده از دستگاه تعریف سوییچ سازگار الزامی است.

🔧 سیستم ایموبلایزر SSAT – مورد استفاده در خودروهای ایران‌خودرو و سایپا

ایموبلایزر SSAT یکی از مدل‌های پرکاربرد در بین خودروهای داخلی ایران است که در دو نسخه متفاوت با لیبل سفید و سبز تولید می‌شود. این سیستم توسط شرکت SSAT تولید شده و قابلیت کار با ECUهای مختلف از جمله SSAT، زیمنس و BOSCH را دارد.

ویژگی‌ها:

  • استفاده در محصولات ایران‌خودرو مانند سمند، پژو 206، پژو پارس و …

  • استفاده در خودروهای سایپا مانند تیبا، ساینا، پراید جدید

  • طراحی دو کانکتوره

  • سازگار با تگ 7936 و چیپ‌های نسل جدید

  • ظاهر مشابه ولی با دو لیبل متفاوت (سفید و سبز) بسته به نوع خودرو و برنامه‌ریزی

نکته: در هنگام تعویض این نوع ایموبلایزر، باید دقت شود که نسخه ECU مورد استفاده با مدل SSAT سازگار باشد. تعریف مجدد تگ یا سوئیچ پس از تعویض ضروری است.

🔧 آنتن ایموبلایزر MAW (ساخت غرب استیل)

آنتن ایموبلایزر مدل MAW یکی از قطعات جانبی مهم در سیستم ضدسرقت خودرو است که توسط شرکت غرب استیل (Gharb Steel) تولید می‌شود. این آنتن وظیفه دارد میدان مغناطیسی لازم برای فعال‌سازی چیپ (تگ سوئیچ) را ایجاد کرده و داده‌ها را از چیپ به واحد ایموبلایزر (ICU) منتقل کند.

ویژگی‌ها:

  • طراحی حلقه‌ای برای نصب دور مغزی سوئیچ

  • سیم اتصال با فیش فابریک خودرو

  • سازگار با اکثر ICUهای Valeo، Siemens، SSAT و …

  • تولید شده توسط برند معتبر ایرانی «غرب استیل»

نکته کاربردی: اگر آنتن ایموبلایزر دچار قطعی یا شکستگی شود، ECU قادر به شناسایی تگ نخواهد بود و خودرو روشن نمی‌شود؛ حتی در صورتی که تگ صحیح باشد. در نتیجه، تعویض یا بررسی سلامت این قطعه در مواقع استارت نخوردن ضروری است.

🔧 سیستم ایموبلایزر Siemens – مدل‌های کلاسیک برای ECU زیمنس

ایموبلایزرهای کلاسیک زیمنس از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های ضدسرقت در خودروهای ایرانی هستند. این مدل‌ها با ECUهای زیمنس غیر CAN کار می‌کنند و در خودروهایی مانند پراید، تیبا، پژو ۴۰۵، سمند و پارس دیده می‌شوند.

ویژگی‌ها:

  • طراحی مستطیلی با دو سوکت مشکی پایین

  • برچسب سفید یا طوسی با کدهای متفاوت (بسته به سال تولید و سازنده همکار)

  • سازگار با ECU زیمنس سری ME7.4.4 یا مشابه

  • قابل استفاده با تگ 7936

نکته فنی: این مدل‌ها به‌سادگی با دستگاه‌های تعریف سوییچ موجود در بازار قابل برنامه‌ریزی هستند. در صورت تعویض ICU، تگ باید مجدداً تعریف شود.

🔧 سیستم ایموبلایزر Siemens مدل CIM و CIM2 – ویژه ایران‌خودرو

ایموبلایزرهای CIM و CIM2 ساخت شرکت زیمنس، نسخه‌های جدیدتر سیستم ضدسرقت هستند که در پلتفرم‌های مالتی‌پلکس ایران‌خودرو به‌کار می‌روند. این دو مدل عملکردی مشابه دارند ولی با ECU و BSI متفاوتی هماهنگ هستند و نباید به‌جای یکدیگر استفاده شوند.

ویژگی‌های اصلی:

  • مورد استفاده در خودروهای مالتی‌پلکس مثل سمند، سورن، دنا و ۲۰۶ SD

  • برچسب نارنجی با مشخصات فنی دقیق (CIM یا CIM2)

  • طراحی با دو سوکت در پایین

  • هماهنگ با شبکه داخلی BSI و ECU مالتی‌پلکس

  • قابل تعریف با تگ 7936 (در صورت استفاده از سیستم ایموبلایزر مجزا)

نکته مهم: این دو مدل از نظر سخت‌افزاری بسیار مشابه‌اند، اما نباید با یکدیگر جابه‌جا شوند؛ چون کدهای آن‌ها به BSI مربوطه وابسته است.

 

 

شرکت سایپا

فروش تگ ایموبلایزر به صورت تکی و تعداد در فروشگاه اینترنتی تجهیز خودرو ثمین

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده کردید، اکثر خودروهای ایرانی از چیپ‌های 7936 یا ssat7946 استفاده می‌کنند. دانستن نوع چیپ و روش تعریف آن برای انتخاب تگ مناسب و جلوگیری از هزینه‌های اضافی ضروری است.

 

🟨 نحوه شناسایی نوع ایموبلایزر از روی کارت کد سایپا

اگر کارت کد سوئیچ خودروتان را دارید، به راحتی می‌توانید نوع سیستم ایموبلایزر خودرو را از شماره بارکد روی کارت تشخیص دهید. شماره‌های ابتدای بارکد نشان‌دهنده نوع ICU یا ایموبلایزر استفاده‌شده در خودرو هستند.

در جدول زیر، انواع کارت کد سایپا همراه با مدل ایموبلایزر مربوطه نمایش داده شده است:

📌 مثال‌ها:

  • بارکد با عدد 40 → سیستم Bosch

  • بارکد با عدد 60 → سیستم Siemens یا SSAT

  • بارکد با عدد 70 → سیستم CIM

  • بارکد با عدد 80 → سیستم Valeo (والئو)

 

⚠️ نکته مهم درباره تشخیص نوع ایموبلایزر (SIEMENS یا SSAT) در پراید:

در خودروهای پراید، معمولاً نمی‌توان نوع ایموبلایزر را از روی کارت کلید تشخیص داد، زیرا این مورد به‌صورت مستقیم روی کنترل یونیت (ECU) ثبت می‌شود.

اگر تگ سوئیچ را از روی کلید یا دستگاه تعریف‌کننده خواندید، برای تشخیص نوع سیستم ایموبلایزر از روش زیر استفاده کنید:

در منوی دستگاه تعریف کلید، اگر متن زیر را مشاهده کردید:

  • “تگ یافت شد / زیمنس” → خودرو شما از ایموبلایزر Siemens استفاده می‌کند.

  • “تگ یافت شد / SSAT” یا “پارامترها SSAT” → خودرو شما دارای ایموبلایزر SSAT است.

این روش برای خودروهایی کاربرد دارد که از ECU زیمنس یا SSAT استفاده می‌کنند و بالای پدال کلاچ یونیت مشخصی ندارند.

 

 

🔧 آشنایی با اجزای سیستم ایموبلایزر Valeo در خودروهای سایپا

سیستم ایموبلایزر Valeo یکی از رایج‌ترین سیستم‌های ضدسرقت مورد استفاده در خودروهای سایپا مانند پراید، تیبا و ساینا است. این سیستم از چند جزء کلیدی تشکیل شده است:

  1. کلید حاوی چیپ (Transponder): داخل کلید یک چیپ RFID تعبیه شده که هنگام نزدیک شدن به سوئیچ، توسط آنتن خوانده می‌شود.

  2. آنتن ایموبلایزر (Transponder Antenna): دور مغزی سوئیچ قرار گرفته و میدان مغناطیسی تولید می‌کند.

  3. کارت دستیابی (Key Code Card): برای تعریف سوئیچ جدید یا برنامه‌ریزی سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  4. واحد کنترل ایموبلایزر (ICU): کد چیپ را از آنتن دریافت و به ECU ارسال می‌کند.

  5. واحد ECU (کنترل الکترونیکی موتور): تنها در صورتی اجازه استارت صادر می‌کند که کد تگ معتبر باشد.

🧩 توضیح اتصالات و پایه‌های ICU Valeo:

پین عملکرد
1 اتصال به LED پشت آمپر
2 منفی
3 ارتباط با ECU
4 برق سوئیچ
5 ارتباط با ECU
9 برق دائم
A اتصال به سیم‌پیچ آنتن ترانسپوندر
B شاسی یا اتصال بدنه

📌 نکته: در صورت خرابی ICU، باید هم ICU و هم تگ سوئیچ مجدداً تعریف یا تعویض شوند.

نکته:

  • تعریف سوئیچ جدید در سیستم ایموبلایزر والئو بدون وجود سوئیچ قبلی امکان پذیر نمی باشد، مگر در حالتی که مجموعه ی کامل سوئیچ ،ICU و ECU نو یا خام باشند. یعنی در صورت مفقود شدن هر دو کلید خودرو باید ECU و ICU را نو یا خام کرده و با ۲عدد کلید خام تعریف سوئیچ را انجام دهید. در صورت موجود بودن یک کلید تعریف شده، با آن سوئیچ را باز کرده و ببندید و سپس با کلید خام سوئیچ را باز کنید و عملیات تعریف را انجام دهید.
  • در صورتیکه ۲ عدد کلید تعریف شده موجود است اما ECU تعویض شده )ایسیو خام است( یا ICU تعویض شده) ICU خام است( ،با کلید اول سوئیچ را باز کرده و تعریف سوئیچ کنید و سپس سوئیچ را بسته و با کلید دوم سوئیچ را باز کنید.
  • در سیستم ایموبلایزر والئو می بایست ۲ عدد کلید تعریف شود، و در صورتی که تنها ۱ کلید تعریف شود چراغ چک و ایمو شروع به چشمک زدن میکنند که با تعریف کلید دوم این مشکل رفع می شود.
  • در سیستم ایموبلایزر والئو در صورتی که فقط روی آی سی EEPROM موجود در ایسیو برنامه ی بی کد بریزیم و برنامه ی آی سی MICRO را تغییر ندهیم نیز خودرو روشن شده و چراغ چک و ایمو شروع به چشمک زدن میکنند که با ریختن برنامه ی بی کد روی آی سی میکرو موجود در ایسیو، مشکل برطرف خواهد شد. تگ ایموبلایزر۷۹۳۶

🔧 سیستم ایموبلایزر زیمنس در خودروهای سایپا + نقشه اتصالات و اجزا

در بسیاری از محصولات سایپا مانند پراید، تیبا و ساینا، از سیستم ایموبلایزر Siemens استفاده شده که از چیپ 7936 برای تشخیص کلید مجاز بهره می‌برد. این سیستم شامل اجزای زیر است:

  1. کلید خودرو با چیپ 7936 (Transponder)

  2. آنتن ایموبلایزر نصب‌شده دور مغزی سوئیچ

  3. کارت دستیابی مخصوص برای تعریف کلید جدید

  4. واحد کنترل ایموبلایزر (ICU زیمنس)

  5. واحد ECU موتور (Siemens یا SSAT)

🧩 توضیح پایه‌ها و پین‌آوت‌های ICU زیمنس:

سوکت اصلی بالا:

پین عملکرد
1 باتری
2 زمین
3 خروجی LED مربوط به خطا
4 برق پس از سوئیچ (IGN)
5 ارتباط ورودی R-LINE از ECU
6 خروجی رزرو شده
7 ارتباط K-LINE با دستگاه عیب‌یاب
8 ارتباط W-LINE با ECU یا BSI

سوکت دوم (کوچکتر):

پین عملکرد
1 اتصال به سیم‌پیچ آنتن ترانسپوندر
3 اتصال به بدنه (شاسی)

📌 نکته مهم: در صورت خرابی ICU یا گم‌شدن تگ، باید حتماً کلید جدید تعریف شود و در برخی موارد، ICU نیز جایگزین شود.

🛒 تگ سازگار با این سیستم:
خرید تگ ایموبلایزر 7936 با ضمانت اصالت

  • در صورتیکه پس از باز کردن سوئیچ، چراغ ایموبلایزر شروع به چشمک زدن کرد و یا در صورت نیاز به تعریف سوئیچ جدید پس از حصول اطمینان از وجود تگ و آنتن ایموبلایزر و سلامت ارتباط بین ICU و ECU طی مراحل مذکور در این دوره به تعریف سوئیچ بپردازید.
  • دقت داشته باشید در این سیستم هر بار که کد اشتباه وارد شود برای وارد کردن مجدد این کد باید مدت زمانی سپری شود که

⏳ زمان انتظار بعد از وارد کردن اشتباهات در تعریف کد کلید ایموبلایزر

در هنگام تعریف تگ ایموبلایزر یا وارد کردن کد دستی، اگر چند بار کد اشتباه وارد شود، سیستم به‌صورت اتوماتیک قفل می‌شود و باید برای باز شدن مجدد، زمان مشخصی صبر کرد.

در جدول زیر، مدت زمان قفل شدن سیستم ایموبلایزر نسبت به تعداد دفعات اشتباه وارد کردن کد نمایش داده شده است:

همچنین تنها ۱۰ بار میتوان این عمل را انجام داد در صورت اشتباه بودن کد بعد از ۱۰مرتبه ICU قفل شده و باید تعویض گردد.

 

🔧 سیستم ایموبلایزر Bosch در خودروهای سایپا + اجزا و توضیح اتصالات

سیستم ضدسرقت Bosch یکی از سیستم‌های ایموبلایزر پرکاربرد در محصولات قدیمی‌تر سایپا مانند پراید و تیبا است. این سیستم با استفاده از چیپ 7936 و آنتن ترانسپوندر، فقط اجازه روشن شدن خودرو را در صورت تطابق کد کلید با ECU صادر می‌کند.

📌 اجزای سیستم Bosch شامل:

  • کلید RFID دار (چیپ PCF7936AS)

  • آنتن ایموبلایزر با سوکت حلقوی

  • کارت دستیابی سایپا برای تعریف کلید

  • ECUهای BOSCH شامل:

    • M 7.9.7

    • ME 7.4.11

📷 این تصویر، محل پایه‌ها و نقشه اتصالات ماژول آنتن بوش را نیز نشان می‌دهد.

🧩 توضیح عملکرد پایه‌های کانکتور Bosch:

شماره پایه عملکرد
پایه 1 و 6 ارتباط با آنتن ایموبلایزر
پایه 2 برق دائم
پایه 3 برق سوئیچ
پایه 4 ارتباط با ECU
پایه 5 منفی
پایه 7 چراغ هشدار ایموبلایزر
پایه 8 خروجی رزرو یا تنظیمی (در برخی مدل‌ها فعال نیست)

✅ نکته فنی:

چیپ مورد استفاده در این سیستم‌ها، مدل PCF7936AS می‌باشد که در بازار به‌عنوان تگ 7936 شناخته می‌شود.

🛒 برای خرید تگ اصلی 7936 با گارانتی:
خرید تگ ایموبلایزر 7936

  • دقت داشته باشید در سیستم ایموبلایزر بوش حداقل کلید های قابل تعریف ۲ کلید بوده و تعریف  ۱ کلید امکان پذیر نمی باشد. در سیستم ایموبلایزر بوش در صورت تعریف ۱کلید، موتور روشن نمی شود.
  • حداکثر ۵ کلید را می توان در سیستم ایموبلایزر بوش تعریف کرد.
  • در هنگام تعریف، زمانیکه دیاگ درخواست کلید دوم را کرد در کمتر از ۱۰ثانیه کلید دوم را وارد کرده و سوئیچ را باز کنید.
  • دقت داشته باشید آی سی EEPROM ایسیوی مورد نظر باید خام باشد.

 

🔧 سیستم ایموبلایزر CIM شرکت سایپا + بررسی تخصصی عملکرد و تعریف کلید

سیستم ایموبلایزر CIM در برخی از خودروهای جدید سایپا با استاندارد آلایندگی یورو ۴ به‌کار رفته و از چیپ PCF7936 برای تعریف کلید بهره می‌برد. این سیستم معمولاً در خودروهایی با ECU شرکت Crouse (کنترل یونیت‌های EF7 و …) دیده می‌شود.

📌 اجزای اصلی این سیستم شامل:

  • کلید دارای چیپ فرستنده 7936

  • آنتن ایموبلایزر دور مغزی سوئیچ

  • کارت دستیابی سایپا (بارکد شروع با عدد 70)

  • یونیت ایموبلایزر CIM (با لیبل زرد)

  • ECU برند Crouse با پشتیبانی از CAN

🧩 تفاوت‌های مهم بین سیستم‌های CIM1 و CIM2:

مورد مقایسه CIM1 CIM2
حداکثر تعداد کلید قابل تعریف ۵ عدد ۱۰ عدد
امکان تعریف در حالت اضطراری با یک کلید ✅ بله ✅ بله
وضعیت چراغ ایموبلایزر با یک کلید تعریف‌شده چشمک‌زن باقی می‌ماند چشمک‌زن باقی می‌ماند
نیاز به تعویض تگ هنگام تعویض ICU ❗ بله ❌ خیر
قابلیت خام‌سازی ECU و ICU ✅ با دستگاه دیاگ ممکن است ✅ با دستگاه دیاگ ممکن است

⚠️ نکات فنی مهم:

  • برای تعریف کلید در سیستم CIM باید هر دو ICU و ECU خام باشند.

  • در صورت تعریف تنها یک کلید، خودرو روشن می‌شود ولی چراغ ایموبلایزر چشمک‌زن خواهد بود.

  • ارتباط با ECU از طریق CAN-H و CAN-L برقرار می‌شود (مطابق جدول اتصالات).


🛒 چیپ سازگار با این سیستم:
خرید چیپ ایموبلایزر 7936 (اصلی)

نکته:

  • دقت داشته باشید که در سیستم ایموبلایزر CIM حداقل ۲سوئیچ جهت معرفی کامل مورد نیاز بوده و تعریف یک کلید در مد اضطراری میسر می باشد.در صورت تعریف با یک سوئیچ خودرو روشن شده و چراغ ایموبلایزر چشمک زن خواهد بود.
  • در سیستم ایموبلایزر ۱CIM حداکثر کلید قابل تعریف ۵ عدد و در سیستم ایموبلایزر ۲CIM ، ۱۰عدد می باشد.

 

  • این مدل ایموبلایزر معمولا بر روی خودروهایی که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستند نصب گردیده است.
  • در سیستم ایموبلایزر ۱CIM و ۲CIM بعد از بی اثر کردن ICU می توان آنرا با کد دیگری تعریف کرد.
  • برای تعریف کلید در این سیستم می بایست ICU و  ECU نو یا خام باشند، بنابراین قبل از انجام تعریف کلید باید هر دو مورد  ICU و  ECU را توسط دیاگ خام کرده و سپس آنها را تعریف کرد.
  • در صورت تعویض ICU در سیستم ایموبلایزر ۱CIM تگ سوئیچ باید تعویض گردد ولی در سیستم ایموبلایزر ۲CIM نیازی به تعویض تگ نیست.
  • تگ مورد استفاده درسیستم ایموبلایزر زیمنس CIM دارای شماره ی  ۷۹۳۶ می باشد

 

جدول مقایسه سیستم ایموبلایزر در خودروهای ایران‌خودرو | نوع چیپ، روش تعریف کلید و ریموت

برای تعریف کلید یا ریموت در خودروهای ایران‌خودرو، نوع ECU و چیپ به‌کاررفته نقش بسیار مهمی دارد. در جدول زیر می‌توانید مشخصات اصلی ایموبلایزر خودروهای مختلف این شرکت را به تفکیک مدل، سال ساخت، نوع چیپ و روش تعریف مشاهده کنید.

📌 برای خرید چیپ ایموبلایزر 7936 سازگار با بیشتر مدل‌های ایران‌خودرو:
👉 [خرید تگ ایموبلایزر 7936 با ضمانت اصالت](تگ-ایموبلایزر-7936)

🔧 سیستم ایموبلایزر پژو ۲۰۶ مالتی‌پلکس فرانسه | معرفی اجزا و ECUها

در خودروهای پژو ۲۰۶ مالتی‌پلکس مدل فرانسه (تیپ ۲ به بعد) از سیستم ایموبلایزر پیشرفته‌تری استفاده شده که با BSI (جعبه فرمان مرکزی)، ECUهای مختلف، و کلید حاوی چیپ RFID هماهنگ است.

📌 اجزای اصلی این سیستم عبارتند از:

  1. کارت کد پژو (PEUGEOT CODE CARD)

  2. کلید حاوی چیپ مدل PCF7936AS

  3. آنتن ایموبلایزر دور مغزی سوئیچ

  4. BSI (جعبه فیوز مالتی‌پلکس)

  5. ECUهای هماهنگ با سیستم مالتی‌پلکس شامل:

    • ME7.4.4

    • ME7.4.5

    • S2000-3E / S2000-3F

    • S2000-PL4

    • J34 / J35

📋 نکات فنی مهم:

  • ارتباط بین BSI و ECU از طریق شبکه CAN صورت می‌گیرد.

  • تعریف کلید یا تگ جدید تنها از طریق دستگاه دیاگ پیشرفته (مانند PPS یا دیاگ مولتی‌پلکس) ممکن است.

  • در صورت تعویض BSI یا ECU، باید ست ICU + ECU + BSI هماهنگ باشند یا همگی خام‌سازی و مجدداً تعریف شوند.

  • تگ سوئیچ مورد استفاده در این خودروها همان چیپ 7936 است که در اغلب خودروهای مالتی‌پلکس PSA رایج است.

🛒 برای خرید تگ 7936 اصلی با گارانتی، کلیک کنید:
👉 خرید تگ ایموبلایزر 7936

نکته:

  • دقت داشته باشید عملیات تشریح شده در این جزوه به منظور تعریف سوئیچ پژو ۲۰۶ به استثنای تیپ  ۱و پژو  ۲۰۶ ایران می باشد.
  • دقت داشته باشید در پژو ۲۰۶ ایران از  ECU کروز استفاده شده است و سیستم ایموبلایزر مورد استفاده در این خودرو CIM می باشد .
  • دقت داشته باشید عملیات تعریف سوئیچ، کلید های معتبر قبلی را که در مراحل تعریف سوئیچ کنونی حاضر نیستند، نا معتبر می کند.
  • اگر کد اشتباه را وارد نمائیم دستگاه وارد مرحله بعدی می شود و تعداد کلید را می خواهد پس از وارد کردن تعداد کلید دستگاه اعلام می کند که کلید خراب است و عملیات در همین جا متوقف می شود.
  • اگر پس از این مرحله کد صحیح را بدست آورده و وارد دستگاه کنیم پیغام کد وارد شده صحیح نمی باشد اعلام می شود چون کد اشتباهی که ما قبلا داده بودیم برروی BSI ثبت شده و جهت رفع این ایراد باید مجددا BSI را دانلود نموده تا کد چهار رقمی صحیح وارد شده و تعریف کلید انجام شود.
  • قبل از تعریف کد در ECU موتور باید ابتدا به BSI کد بدهیم در غیر اینصورت ECU قادر به پذیرفتن کد نخواهد بود.

🔧 سیستم ایموبلایزر Valeo در خودروهای ایران‌خودرو | راهنمای کامل اجزا و پین‌آوت

سیستم ضدسرقت Valeo یکی از رایج‌ترین سیستم‌های ایموبلایزر مورد استفاده در خودروهای ایران‌خودرو مانند پژو 405، پارس، سمند و برخی مدل‌های 206 قدیمی‌تر است. این سیستم با چیپ PCF7936AS کار می‌کند و امنیت بالا و عملکرد قابل‌اعتمادی دارد.

📌 اجزای اصلی این سیستم عبارت‌اند از:

  • کلید ریموت‌دار دارای چیپ RFID داخلی

  • کارت کد شرکت ایران‌خودرو (Valeo Immobilizer)

  • آنتن ایموبلایزر Valeo (دور مغزی سوئیچ)

  • واحد ایموبلایزر ICU Valeo

  • ECU موتور Valeo (مدل S2000 یا مشابه)


🧩 توضیح عملکرد پایه‌های ICU Valeo:

پین عملکرد
1 استفاده نشده
2 برق سوئیچ
3 برق دائم
4 منفی
5 استفاده نشده
6 ارتباط با ECU

⚠️ نکات تخصصی:

  • چیپ مورد استفاده در این سیستم PCF7936AS است، که با نام رایج تگ 7936 شناخته می‌شود.

  • در صورت تعویض ICU، لازم است که تگ جدید تعریف شود یا ICU خام‌سازی گردد.

  • تعریف کلید از طریق دستگاه‌های دیاگ پشتیبان Valeo امکان‌پذیر است.


🛒 اگر نیاز به خرید تگ سازگار دارید:
👉 خرید تگ ایموبلایزر 7936 با ضمانت اصالت

نکته:

  • تعریف سوئیچ جدید در سیستم ایموبلایزر والئو بدون وجود سوئیچ قبلی امکان پذیر نمی باشد، مگر در حالتی که مجموعه ی کامل سوئیچ، ICUو ECU نو یا خام باشند. یعنی در صورت مفقود شدن هر دو کلید خودرو باید ECU و ICU را نو یا خام کرده و با ۲ عددکلید خام تعریف سوئیچ را انجام دهید.
  • در صورت موجود بودن یک کلید تعریف شده، با آن سوئیچ را باز کرده و ببندید و سپس با کلید خام سوئیچ را باز کنید و عملیات تعریف را انجام دهید.
  • در صورتیکه ۲ عدد کلید تعریف شده موجود است اما ECU تعویض شده )ECU خام است( یا ICU تعویض شده)ICU خام است(، با کلید اول سوئیچ را باز کرده و تعریف سوئیچ کنید و سپس سوئیچ را بسته و با کلید دوم سوئیچ را باز کنید.
  • توجه داشته باشید تعداد کلید های تعریف شده در این سیستم حداکثر ۲ کلید می باشد.
  • در این خودروها چراغ ایموبیلایزر وجود ندارد و ایراد سیستم ایموبلایزر از طریق چراغ چک اعلام می شود ..

🔧 سیستم ایموبلایزر زیمنس ایران‌خودرو | معرفی کامل اجزا و پین‌آوت ICU

سیستم ایموبلایزر Siemens VDO یکی از پرکاربردترین سیستم‌های ضدسرقت در خودروهای ایران‌خودرو مانند پژو 405، سمند، پارس و سورن است. این سیستم با چیپ RFID مدل PCF7936AS کار می‌کند و با ECUهای زیمنس هماهنگ است.


📦 اجزای اصلی این سیستم:

  • کلید ریموت‌دار با چیپ 7936 داخلی

  • آنتن ایموبلایزر دور مغزی سوئیچ

  • کارت کد ایموبلایزر Siemens مخصوص ایران‌خودرو

  • واحد کنترل ایموبلایزر زیمنس (ICU)

  • ECU Siemens VDO (مدل‌های 5WY5 و …)

  • چیپ تگ: PCF7936AS


🧩 عملکرد پایه‌های ICU زیمنس (پین‌آوت کامل):

پین عملکرد
1 باتری (BATT)
2 منفی (GROUND)
3 خروجی LED (خطا)
4 برق سوئیچ (IGN)
5 خط R (درخواست از ECU)
6 رزرو یا استفاده نشده
7 K-Line (عیب‌یابی)
8 W-Line (ارتباط ECU و ICU)

سوکت دوم:

پین عملکرد
1 متصل به سیم‌پیچ آنتن ترانسپوندر
3 اتصال به بدنه (شاسی)

⚠️ نکات فنی مهم:

  • در صورت تعویض ICU یا ECU، باید هر دو به‌صورت خام (Virgin) تعریف شوند.

  • تگ مورد استفاده حتماً باید 7936 باشد تا با سیستم زیمنس هماهنگ باشد.

  • ارتباط با ECU از طریق خطوط K و W برقرار می‌شود و تعریف کلید از طریق دیاگ الزامی است.


🛒 خرید تگ ایموبلایزر سازگار با سیستم زیمنس:
👉 خرید تگ 7936 با ضمانت اصالت

سیستم ایموبلایزر زیمنس ایران خودرو 

 

  • تگ مورد استفاده در این دارای شماره ی ۷۹۳۵ می باشد.
  • در سیستم ایموبلایزر زیمنس شرکت سایپا می توان حداکثر ۲ کلید را تعریف کرد.
  • در صورتیکه پس از باز کردن سوئیچ، چراغ ایموبلایزر شروع به چشمک زدن کرد و یا در صورت نیاز به تعریف سوئیچ جدید پس از حصول اطمینان از وجود تگ و آنتن ایموبلایزر و سلامت ارتباط بین ICU و ECU طی مراحل مذکور در این دوره به تعریف سوئیچ بپردازید.
  • دقت داشته باشید در این سیستم هر بار که کد اشتباه وارد شود برای وارد کردن مجدد این کد باید مدت زمانی سپری شود که

مطابق جدول زیر می باشد.

همچنین تنها ۱۰ بار میتوان این  عمل را انجام داد در صورت اشتباه بودن کد بعد از ۱۰مرتبهICU قفل شده و باید تعویض گردد.

 

🔧 سیستم ایموبلایزر Bosch در خودروهای ایران‌خودرو | اجزا، ECU و چیپ مورد استفاده

سیستم ایموبلایزر Bosch یکی از سیستم‌های ایمن و دقیق ضدسرقت است که در بسیاری از محصولات ایران‌خودرو مانند پژو پارس، ۴۰۵، سمند، دنا و رانا با ECU بوش استفاده شده است.

این سیستم از چیپ معروف PCF7936AS برای تگ سوئیچ استفاده می‌کند که به راحتی با دستگاه‌های تعریف کلید قابل برنامه‌ریزی است.


📦 اجزای اصلی سیستم Bosch:

  • کلید ریموت‌دار با چیپ PCF7936AS

  • آنتن ایموبلایزر بوش

  • کارت کد اختصاصی Bosch

  • واحد ایموبلایزر (ICU) بوش

  • ECUهای Bosch شامل مدل‌های:

    • ME 7.4.4

    • ME 7.4.9

    • M 7.4.4


🧩 نقشه پایه‌های ICU Bosch:

شماره پایه عملکرد
1 مثبت آنتن
5 منفی آنتن
3 مثبت باتری
4 منفی باتری
2 ارتباط ورودی/خروجی (I/O) با ECU و آنتن

⚠️ نکته فنی مهم:

این سیستم فقط با چیپ PCF7936 کار می‌کند. استفاده از چیپ دیگر باعث عدم شناسایی توسط ICU خواهد شد.


🛒 خرید تگ ایموبلایزر 7936 (اصلی و سازگار با ECU بوش):
👉 مشاهده و خرید تگ 7936 با ضمانت اصالت

  • تگ مورد استفاده در این دارای شماره ی ۷۹۳۶ می باشد.
  • دقت داشته باشید در سیستم ایموبلایزر بوش حداقل کلید های قابل تعریف ۲ کلید بوده و تعریف  ۱ کلید امکان پذیر نمی باشد. در سیستم ایموبلایزر بوش در صورت تعریف ۱کلید، موتور روشن نمی شود.
  • حداکثر ۵ کلید را می توان در سیستم ایموبلایزر بوش تعریف کرد.
  • در هنگام تعریف، زمانیکه دیاگ درخواست کلید دوم را کرد در کمتر از ۱۰ثانیه کلید دوم را وارد کرده و سوئیچ را باز کنید.
  • دقت داشته باشید آی سی EEPROM ایسیوی مورد نظر باید خام باشد.
  • در سیستم ضد سرقت با ECU بوش ۷٫۴٫۴M علائم چراغ ایمو بلایزر مشابه سیستم والئو می باشد یعنی ایراد سیستم ایموبیلایزر از طریق چراغ چک اعلام می شود.
  • افت ولتاژ باطری می تواند باعث ایراد در سیستم ایموبلایزر شود.

🔧 سیستم ایموبلایزر CIM2 شرکت ایران‌خودرو | اجزا، نقشه پین‌ها و تگ مورد استفاده

سیستم ایموبلایزر CIM2 نسل جدیدی از سیستم‌های ضدسرقت خودروهای ایران‌خودرو است که با ECUهای مالتی‌پلکس Crouse و چیپ PCF7936AS هماهنگ است.

این سیستم در خودروهایی با استاندارد آلایندگی یورو ۴ به بعد استفاده شده و امنیت بالاتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد.


📦 اجزای سیستم CIM2:

  • کلید ریموت‌دار با چیپ PCF7936AS

  • آنتن ایموبلایزر دور مغزی

  • کارت کد CIM مخصوص ایران‌خودرو

  • یونیت ایموبلایزر CIM2 ساخت Crouse

  • ECU Continental Crouse (مثلاً: 5WY5K7BA)

  • چیپ RFID مدل 7936


🧩 نقشه پین‌های کانکتورهای CIM2:

کانکتور 2 پایه:

پین عملکرد
1 اتصال به سیم‌پیچ آنتن ترانسپوندر
3 اتصال به بدنه (شاسی)

کانکتور 8 پایه:

شماره پایه کاربرد توضیح
1 برق دائم 12v ECU کانکتور AA
2 اتصال بدنه زمین ECU
3 12v سوئیچ برق پس از سوئیچ
4 خط R-Line از ECU کانکتور AA
5 CAN L ارتباط با شبکه داخلی
6 CAN H ارتباط با شبکه داخلی
7 اتصال بدنه شاسی بدنه
8 برق 12v ECU کانکتور 57

⚠️ نکات کلیدی:

  • برای تعریف کلید، باید ICU و ECU خام (Virgin) باشند.

  • در صورت تعویض ICU در سیستم CIM2، نیازی به تعویض تگ نیست.

  • چیپ مورد استفاده PCF7936AS است که با دستگاه‌های دیاگ قابل تعریف می‌باشد.


🛒 برای خرید تگ 7936 اصلی و سازگار با سیستم CIM2:
👉 خرید تگ ایموبلایزر 7936

نکته:

  • دقت داشته باشید که در سیستم ایموبلایزر CIM حداقل ۲سوئیچ جهت معرفی کامل مورد نیاز بوده و تعریف یک کلید در مد اضطراری میسر می باشد.در صورت تعریف با یک سوئیچ خودرو روشن شده و چراغ ایموبلایزر چشمک زن خواهد بود.
  • در سیستم ایموبلایزر ۱CIM حداکثر کلید قابل تعریف ۵ عدد و در سیستم ایموبلایزر ۲CIM ، ۱۰عدد می باشد.
  • این مدل ایموبلایزر معمولا بر روی خودروهایی که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستند نصب گردیده است.
  • در سیستم ایموبلایزر ۱CIM و ۲CIM بعد از بی اثر کردن ICU می توان آنرا با کد دیگری تعریف کرد.
  • برای تعریف کلید در این سیستم می بایست ICU و  ECU نو یا خام باشند، بنابراین قبل از انجام تعریف کلید باید هر دو مورد  ICU و  ECU را توسط دیاگ خام کرده و سپس آنها را تعریف کرد.
  • در صورت تعویض ICU در سیستم ایموبلایزر ۱CIM تگ سوئیچ باید تعویض گردد ولی در سیستم ایموبلایزر ۲CIM نیازی به تعویض تگ نیست.
  • تگ مورد استفاده درسیستم ایموبلایزر زیمنس CIM دارای شماره ی  ۷۹۳۶ می باشد.

🔧 سیستم ایموبلایزر SSAT شرکت ایران‌خودرو | اجزا، چیپ و نقشه پایه‌ها

سیستم ایموبلایزر SSAT یکی از سیستم‌های ضدسرقت پیشرفته در خودروهای تولیدی جدید ایران‌خودرو است که معمولاً در مدل‌هایی مانند رانا پلاس، سورن پلاس، سمند EF7 یورو ۴ یا ۵، و پژو ۲۰۷ استفاده می‌شود.

چیپ مورد استفاده در این سیستم از نوع PCF7936AS است و ارتباط از طریق شبکه CAN برقرار می‌شود.


📦 اجزای اصلی سیستم SSAT:

  • کلید ریموت‌دار با چیپ PCF7936AS

  • آنتن ایموبلایزر اطراف مغزی سوئیچ

  • کارت کد SSAT (کد ۸ رقمی مخصوص تعریف کلید)

  • یونیت ایموبلایزر SSAT با برچسب سفید

  • ECU SSAT با استاندارد آلایندگی یورو ۴ یا ۵

  • تگ سوئیچ PCF7936


🧩 نقشه پایه‌های یونیت SSAT:

کانکتور 2 پایه:

پین عملکرد
1 متصل به سیم‌پیچ آنتن ترانسپوندر
3 اتصال بدنه (شاسی)

کانکتور 8 پایه:

پین عملکرد محل مصرف
1 برق سوئیچ (IGN) 12 ولت سوئیچ
2 خط R ارتباط با ECU
3 زمین (بدنه) شاسی
4 12v دائم تغذیه دائم از ECU
5 CAN L ECU کانکتور AA
6 CAN H ECU کانکتور 57
7 اتصال بدنه اضافی پشتیبان
8 رزرو یا خروجی سفارشی استفاده نشده / رزرو

⚠️ نکات مهم فنی:

  • برای تعریف کلید در سیستم SSAT، ECU و ICU باید خام (Virgin) باشند.

  • در صورت تعویض ICU، می‌توان تگ قبلی را دوباره تعریف کرد.

  • تعریف از طریق دستگاه دیاگ مالتی‌پلکس یا دستگاه‌های پیشرفته مانند “ایکوماکس” انجام می‌شود.


🛒 خرید تگ 7936 مخصوص سیستم SSAT با ضمانت اصالت:
👉 مشاهده محصول تگ 7936

نکته:

  • تگ مورد استفاده در سیستم ایموبلایزر SSAT دارای شماره ی ۷۹۳۶و نشانه ی SPCO می باشد و با تگ های استفاده شده در سیستم ایموبلایزر بوش، والئو و CIM متفاوت است و نمی توان از آنها استفاده کرد.
  • قطعات و منوی عیب یابی سیسستم ایموبلایزر SSAT مشابه زیمنس CIM می باشد.
برای تعریف  کلید جدید در صورت تعریف ۱  کلید  حداقل کلید  تگ سوئیچ  نوع ایمو
کد سوئیچ لازم  است.  چراغ کلیدچشمک میزند. ۱ ۷۹۳۶ CIM
کد سوئیچ لازم  است. —- ۱ ۷۹۳۵  زیمنس
کد سوئیچ لازم  است. —- ۱ ۷۹۳۶ Sin ICU 2
کد سوئیچ لازم  است. —- ۱ ۷۹۳۶ Sin SSAT
کد سوئیچ لازم  است.  موتور روشن نمیشود. ۲ ۷۹۳۶  بوش
وجود یکی از کلیدهای قبلی  لازم است. چراغ چک و ایمو هر  دو چشمک میزنند. ۱ ۷۹۳۶  والئو
کد سوئیچ لازم
 است. —- ۱ ۷۹۳۶ BSI

در این مقاله، سعی کردیم جامع‌ترین و کاربردی‌ترین راهنمای شناخت سیستم‌های ایموبلایزر خودروهای ایرانی را در اختیار شما قرار دهیم. از ECUهای مختلف (Bosch، Siemens، SSAT، Valeo، Crouse) گرفته تا انواع ICU، کارت کد، آنتن، و چیپ‌های مورد استفاده همگی به‌صورت تصویری و تخصصی معرفی شدند.

🔑 نتیجه‌گیری مهم:

  • بیش از ۸۰٪ خودروهای ایران‌خودرو و سایپا از چیپ PCF7936 استفاده می‌کنند.

  • شناخت نوع ایموبلایزر برای تعریف کلید، رفع خطا، یا خرید یونیت جایگزین ضروری است.

  • انتخاب چیپ اشتباه، باعث روشن نشدن خودرو و صرف هزینه اضافی خواهد شد.


🎯 اگر قصد خرید تگ سوئیچ دارید:

🛒 ما در فروشگاه تجهیز خودرو ثمین، تگ 7936 اصلی با ضمانت تست و اصالت را ارائه می‌کنیم:

👉 مشاهده و خرید تگ ایموبلایزر 7936

🧰 همچنین به‌زودی امکان خرید انواع یونیت ایموبلایزر (ICU) برای برندهای Siemens، Bosch، SSAT و … نیز در سایت فراهم خواهد شد.

 

0
دیدگاه‌های نوشته