ای سی رله فن های دور کند و دور تند
ای سی رله فن های دور کند و دور تند اورجینال اصلی به شماره A2C8350
این آی سی مربوط به منفی دریافتی رله های فن های دور کند و دور تند می باشد
روش های تست و عیب یابی :
هرگاه در خودروی مشکل فن وجود داشت ابتدا عیب یابی می نماییم که کدام یک از فن ها کار نمیکنند یعنی فن دور تند یا فن دور کند
مثال : در خودروی پراید فن ها به دو صورت می باشند در برخی مدل ها فن تک دور می باشد و در مدلهای دیگر دو دور می باشد اگر در مدل های دو دور فن ها عمل نمی کردند ابتدا فیوز مربوط به فن را چک می کنیم سپس دیاگ تجهیزخودروی ثمین را به خودرو وصل کنیم و وارد منوی کد خطاها می شویم و خطا های ثبت شده را پاک میکنیم سپس وارد منوی تست عملگرها می شویم
و روی تست فن کلیک می کنیم اگربا تست فن رله فن دور کند عمل نماید ولی عمل نکرد به سراغ مقاومت فن می رویم و مقاومت فن را بررسی و چک میکنیم در صورت نیاز مقاومت را تعویض می کنیم سپس تست فن را مجدداً میزنیم اگر فن عملکرد که درست می باشد ولی اگر عمل نمود ابتدا رله فن را تعویض می کنیم اگر با تعویض رله فن فن دور کند همچنان عملکرد خود فن را چک می نماییم.
امکان خرابی فن وجود دارد سپس پایه های منفی و مثبت سوکت رله فن را چک و بررسی میکنیم اگر مدار سالم بود امکان خرابی ای سی وجود دارد و می توانید با ایسیو سالم مربوط به همان خودرو ایسیو را تعویض نمایید اگر با تعویض ایسیو عمل نماید سپس ایسیو مربوطه خراب است یکی از راههایی که بهتر میتوان ایسیو را تست نمود استفاده از تستر ایسیو می باشد
با این وسیله میتوان خیلی راحت به صحت و سلامتی سی او پی برد اگر مشکل فن از ایسیو باشد به سراغ ایسیو و آی سی مورد نظر می رویم ابتدا مقاومت های اطراف آی سی را چک و بررسی می کنیم سپس اگر نقشه برد ایسیو در دسترس باشد پایهای را که مربوط به فنی میباشد از آی سی تا کانکتور ایسیو چک و بررسی میکنیم امکان قطع بودن مدار وجود دارد ولی اگر مدار سالم باشد پس عیب از آی سی است و آی سی را باید با دقت و مهارت تعویض نماییم
توجه داشته باشید قبل از تعویض آیسی جای پایه یک روی برد مشخص شود چون اگر آی سی را تعویض کنیم و پایه یک را برعکس بگذاریم مشکل برطرف خواهد شد و امکان آسیب رسیدن به ایسیو نیز وجود دارد
محل قرارگیری آی سی رله فن های دور کند و دور تند A2C8350
پایه ۹ ایسیو مربوط به رله دور کند فن میباشد
پایه ۱۰ ایسیو مربوط به رله دور تند فن میباشد
این آی سی نیز مربوط به شیر برقی کنیستر و رله کمپرسور کولرA/C و خروجی سنسور دور موتور و چراغ اخطار دما می باشد
هرگاه خطایی در مورد شیر برقی کنیستر ثبت شده بود و به صورت دائم بود و پس از عیب یابی کنیستر و مدار خطا برطرف نشود و عیب از ایسیو باشد به سراغ این آیسی میرویم همچنین منفی رله کمپرسور از این آی سی دستور می گیرد و منفی ایسیو از این آیسی به رله کمپرسور کولر ارسال می گردد اگر عمل نمیکرد و عیب از ایسیو باشد به سراغ این آیسی میرویم
چراغ اخطار دما نیز به این آیسی مربوط می باشد اگر چراغ اخطار دمای خودروی روشن شود و عیب با پاک کردن خطا برطرف نشد و همیشه روشن بود ای از ایسیو است و به سراغ این آیسی میرویم
همچنین خروجی سنسور دور موتور به پشت آمپر از طریق این آی سی به پشت آمپر ارسال می گردد اگر در صفحه آمپر عقربه دور موتور عمل نمیکرد و صفحه آمپر و مدارات سالم باشد و با تعویض ایسیو معلوم شود دور موتور عمل مینماید عیب میتواند از این آیسی باشد و باید عیبیابی و تعویض گردد