علائم خرابی باتری موتورسیکلت
علائم خرابی باتری موتورسیکلت
استارت نخوردن یا ضعیف استارت خوردن موتورسیکلت انژکتور
استارت خوردن و روشن نشدن.
خاموش نشدن.
نیامدن برق پشت آمپر
پر نور و کم نور شدن چراغ ها.
شارژ نگرفتن یا شارژ نگه نداشتن باتری.
افت ولتاژ بیش از حد هنگام استارت زدن و جریان کشیدن از باتری.
سولفاته شدن مکرر سر باتری ها.
جوشیدن آب اسید خانه های باتری.
باد کردن، ترکیدن، نشتی آب اسید و ایجاد بوی بد باتری.
عیوبی که در صورت خرابی مجموعه استارت در موتورسیکلت ایجاد می گردد:
دود و بوی سوختن سیم از ناحیه استارت.
داغ شدن بیش از حد کابل منفی باتری.
سنگین استارت خوردن موتور البته بدون این که موتور گیر مکانیکی داشته باشد یا باتری خراب باشد.
ضعیف شدن برق چراغ های پشت آمپر در هنگام استارت زدن.
ترکیدن باتری هنگام استارت زدن.
شنیدن صدای تق تق هنگام استارت زدن همراه با استارت نخوردن موتور.
عیوبی که در صورت خرابی مجموعه فلکه برق در موتورسیکلت ایجاد می گردد:
شارژ بیش از حد باتری.
شارژ کم باتری.
روشن شدن چراغ شارژ در حالت سوئیچ بسته یا موتور روشن.
خاموش ماندن چراغ شارژ در حالت سوئیچ باز.
کم نور و پر نور شدن چراغ ها در حالت موتور روشن.
کمتر از ۱۴/۵ ولت بودن ولتاژ شارژ آلترناتور.
خاموش کردن موتور در حال حرکت و استارت نخوردن پس از خاموش شدن.
داغ شدن بدنه الترناتور در حالت موتور خاموش که نشان از تخلیه شارژ باتری است.
عیوبی که در صورت خرابی سنسور دور موتور/سنسور موقعیت میل لنگ ایجاد می گردد:
در صورت هر گونه خرابی این سنسور و نرسیدن اطلاعات به ECU، موتور روشن نخواهد شد( در صورتی که روشن شدن موتورسیکلت با استفاده از اطلاعات سنسور میل سوپاپ برای ECU تعریف نشده باشد.)
در صورت آلودگی نوک سنسور با براده های آهن، گریس و روغن، به رسیدن اطلاعات غلط به ECU، موتور در دورهای مختلف بد کار خواهد کرد.
حرکت و پرش های عقربه دور موتور به صورت غیر معمول، Cut off های نا به هنگام در دورهای پایین، می تواند ناشی از کارکرد ناصحیح این سنسور باشد.
عیوبی که در صورت خرابی سنسور کیلومتر / سنسور سرعت در موتورسیکلت ایجاد می گردد:
در هنگام توقف های ناگهانی موتور خاموش می شود.
هنگام قرار گیری موتورسیکلت در سر بالایی ، بارهای زیاد بر روی موتور و یا هنگام تعویض معکوس دنده، موتور ریپ می زند.
نوسانات ناگهانی عقربه کیلومتر شمار(شلاق زدن) نشان از خرابی سنسور دارد.
عیوبی که در صورت خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز در موتورسیکلت ایجاد می گردد:
در صورت خرابی سنسور در دورهای بالا باعث قطع سوخت پاشی و نوسان دور موتور می شود.
در صورت سرد بودن موتور، در دمای نرمال موتور و دور نرمال، دور موتور به صورت خود به خود با لا می رود
در حالت های شتاب گیری موتورسیکلت، موتور دچار وقفه با ریپ می گردد.
عیوبی که در صورت خرابی سنسور اکسیژن دوم(بعد از کاتالیست):
با افزایش مصرف سوخت، آلایندگی موتور افزایش می یابد.
موتور بد کار می کند.
در صورت وجود عیب در اطلاعات ارسالی این سنسور ، چراغ اعلام عیب روشن خواهد شد.
نکته: اگر المنت گرمکن سنسور اکسیژن خراب شود، موتورسیکلت هنگام روشن شدن دچار خام سوزی می شود ولی به تدریج و با گرم شدن سنسور اکسیژن در اثر برخورد گازهای خروجی از موتور معمولا خام سوزی برطرف خواهد شد.
عیوبی که در صورت خرابی سنسور فشار هوای منیفولد در موتور ایجاد می گردد:
در صورت اتصال پایه ی سیگنال با بدنه، فشار هوای منیفولد به صورت نادرست (کم)به ECU ارسال می گردد. لذا سوخت تزریق شونده توسط ECU کمتر از میزان واقعی بوده و موتور با لرزش خاموش می شود.
در صورت اتصال پایه سیگنال با برق ۵+ ولت، فشار هوا بسیار بیشتر از مقدار واقعی به ECU گزارش می شود. در این صورت سوخت تزریقی توسط انژکتورها بیش از حد لازم موتور بوده و موتور دود شدیدی(سیاه رنگ) تولید می نماید.
در صورت خرابی این سنسور موتور در استارت سرد بد روشن می شود. ( با چندین مرتبه استارت زدن)
هر گونه نشتی منیفولد هوا ( چه از طریق واشرها و چه از طریق شیلنگ خلاء رابط به سنسور) باعث گزارش اشتباه مقدار فشار هوای داخل منیفولد به ECU شده و موتور بد کار می کند. ( در این حالت ECU هیچ خطایی را گزارش نخواهد کرد.)
در صورت گرفتگی در شلینگ متصل به آن یا کشیدن و قطع کردن شلینگ متصل به این سنسور، ECU مقدار فشار هوای منیفولد را در قسمت اندازه گیری پارامترها یک اتمسفر نشان خواهد داد و موتور با لرزش کار نموده و دود سیاه رنگ تولید خواهد کرد.
عیوبی که در صورت خرابی سنسور دمای هوای ورودی در موتور ایجاد می گردد:
در صورت خرابی این سنسورمصرف سوخت تغییر می کند. (افزایش یا کاهش)
در صورت وجود قطعی در مدار، ECU دمای هوا را در قسمت اندازه گیری پارامترها بسیار بالا یا پایین نشان خواهد داد.