علائم خرابی سنسور اکسیژن ماشین - فروشگاه آنلاین تجهیز خودرو ثمین: عرضه انواع ایسیو، لوازم یدکی خودرو، دیاگ و انژکتور شور
فروشگاه آنلاین تجهیز خودرو ثمین: عرضه انواع ایسیو، لوازم یدکی خودرو، دیاگ و انژکتور شور
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

علائم خرابی سنسور اکسیژن ماشین

سنسور اکسیژن نیسان مورانو 

علائم خرابی سنسور اکسیژن ماشین

وظایف :
این سنسور مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز را سنجیده و آن را تبدیل به ولتاژ می کند وبه ECU طبق اطلاعات دریافتی از این سنسور
مخلوط سوخت و هوا را تنظیم می کند .
پس وظیفه این سنسور یکی محاسبه نسبت مخلوط سوخت و هوا ست ودیگری تعدیل غنی بودن مخلوط سوخت وهوا میباشد.
محل قرار گیری :
علائم خرابی سنسور اکسیژن ماشین

علائم خرابی سنسور اکسیژن ماشین

روی اگزوز در مسیر گازهای خروجی اگزوز قرار دارد . در بعضی از خودروهای جدید دو عدد سنسور کسیژن وجود دارد. یکی بعد از مانیفولد دود ، قبل از مخزن کاتالیست و دیگری بعد از مخزن کاتالیست قرار دارد .
ساختار داخلی :
این سنسور تشکیل شده از یک بدنه سرامیکی والکترودهایی از جنس پلاتینیوم. غلاف محافظ آن از جنس دی اکسید زیرکونیم و دارای یک المنت گرم شونده می باشد تا همیشه دمای آن حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰  درجه سانتگراد بماند .
مدارهای الکتریکی :
این قطعه دارای یک سوکت ۴ راهه میباشد :
پایه ۱ : تغذیه ۱۲+ ولت
پایه ۲ : اتصال بدنه
پایه ۳ : ارسال سیگنال مثبت
پایه ۴ : ارسال سیگنال منفی
شرح کار قطعه :
این سنسور حساس به تغییرات اکسیژن می باشد . نوک سنسور در فضای داخل اگزوز و در مسیرخروجی گازهای داخل اگزوز قرار دارد .
نوک الکترود سنسور با اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز ایجاد واکنش کرده وتولید ولتاژ می کند ECU با اطلاعات دریافتی و برنامه ریزی قبلی
حافظه خود مقدار سوخت و هوا را تنظیم می کند.
به این صورت که هرگاه مقدار اکسیژن موجود در در گازهای خروجی اگزوز کاهش یافت ،نشاناز مخلوط سوخت غنی (سوخت بیشتر ، هوای کمتر ) دارد که با ارسال ولتاژ حداکثر ECU را مطلع میکند.
اما اگر مقدار اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز افزایش یافت ، نشان از مخلوط سوخت رقیق (سوخت کمتر، هوای بیشتر) دارد که با ارسال ولتاژ حداقل ECU را مطلع میکند .
این قطعه دارای یک المنت گرم کننده میباشد که دمای سنسور را در حدود ۳۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد نگه می دارد زیرا این سنسور در این دما بهترین کارکرد خود را دارد .
روش های عیب یابی:
شناسایی عیب هایی که در صورت خرابی قطعه در خودرو بوجود می آید :
اگر این سنسور خراب شود مقدار مصرف سوخت بالا رفته ایجاد آلایندگی بالا می کند .
اگر المنت گرم کن این قطعه خراب شود خودرو در هنگام روشن شدن دچار خام سوزی میشود .
روش تست سنسور با دستگاه دیاگ ثمین :
دیاگ بعد از اتصال دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین به خودرو موتو ر را روشن کرده میگذاریم گرم شود سپس وارد منوی پارامترها – قسمت کنترل
سوخت میشویم در این قسمت دو عبارت اکسیژن سنسور قبل از کاتالیز ( اکسیژنسنسور بالا دست ) و اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز ( اکسیژن
سنسور پایین دست ) دیده میشود .
در این مرحله ولتاژ ارسال شده توسط سنسور بهECU را درمقابل سنسور اکسیژن مورد نظر به طور متناوب نشان داده میشود چک میکنیم .
در آن دسته از خودرو هایی که سنسور اکسیژن بعد از کاتالیزیا سنسور پایین دست را ندارند برای سنسور اکسیژن آنها ولتاژ ۴۵/۰ ولت را که همان
ولتاژ لازم برای بهینه بودن مصرف سوخت است در نظر میگیرند.
بنابراین در مقابل پارامتر اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز عدد ۴۵/۰ همیشه ثابت است ولی برای آن دسته از خودرو هایی که اکسیژن سنسور قبل از
کاتالیزدر حال تغییر است .
ولتاژ ارسال شده توسط اکسیژن سنسور باید بین ۹/۰ ولت تا ۱/۰ ولت بطور مداوم در حال تغییر باشد اگر ولتاژ تمایل به سمت ۱/۰ ولت داشته باشد
نشان از سوخت رقیق و اگر تمایل به ولتاژ ۹/۰ ولت داشته باشد نشان از سوخت غنی دارد.
در نتیجه اگر ولتاژ بین ۹/۰ ولت تا ۱/۰ ولت متغییر باشد نشان دهنده سلامت قطعه ودر غیر این صورت نشان دهنده خرابی سنسور است .
حال به سراغ منوی کد خطاها میرویم وخطاها را چک میکنیم اگرخطا بصورت لحظه ای ( I ) ثبت شده باشد آن را پاک میکنیم و دوباره خطاها را چک
میکنیم اما اگر به صورت دائمی (P ) ثبت شده بود ابتدا از سلامت وتمیزی ومحکم بودن سوکت قطعه اطمینان حاصل میکنیم.
سپس وارد منوی پاک کردن کد خطاها میشویم وخطا را پاک میکنیم واگر پاک نشده بود باید قطعه را از عوض کرده سپس کد خطاها را بازبینی کنیم .
در صورت خرابی سنسور یا سوکت سنسور چراغ اخطار عیب یاب خودرو روشن شده ،خودرودچار خام سوزی ، مصرف بالا وبد کار کردن میشود.
وظیفه اصلی اکسیژن سنسور قبل از کاتالیز تنظیم نسبت سوخت وهواست
و وظیفه اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز بهینه کردن نسبت سوخت وهواست 
خودروهایی با ECU مدل ماگنتی مارلی (MM8P) وگروه SL96 ها سنسوراکسیژن ندارند.
وخودروهای زانتیا وپژو۲۰۶ تیپ ۵ و۶ دارای دوعددسنسور اکسیژن میباشند .”
تست سیم کشی و مدار قطعه :
پس از عیب یابی سنسور و تست های انجام شده و احیاناً تعویض سنسور ، اگر خطا برطرف نشد و سنسور اکسیژن عمل نمی کرد ، ممکن است
عیب از سنسور تا کانکتور ECU باشد، باید طبق شکل زیر مدار را توسط اهم متر چک کنیم تا از سالم بودن مدار اطمینان حاصل نماییم.
آزمایش گرمکن سنسور اکسیژن یا مولنی متر
ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهمتر قرار داده و سیم های مشکی و قرمز را در محل های مربوطه قرار داده و دو سر سیم مشکی و قرمز را به پایه های یک و دو سنسور اکسیژن متصل کرده و میزان مقاومت گرمکن را در دماهای مختلف اندازه‌گیری کرده
و با جدول استاندارد مربوطه مقایسه نمایید.در صورت داشتن اختلاف زیاد و یا عدم تغییر مقاومت در دماهای مختلف گرمکن سنسور اکسیژن معیوب بوده و باید تعویض گردد.
توجه کنید مقاومت گرمکن در دمای حدود ۲۵ درجه سانتیگراد برابرسه بوده و از نوعPTC می باشد
0
دیدگاه‌های نوشته