سنسور اکسیژن گازهای خروجی اگزوز را می سنجد و آن را تبدیل به ولتاژ می کند. ECU طبق اطلاعات دریافتی از این سنسور مخلوط سوخت و هوا را تنظیم می کند
موجود در انبار
اصل ژاپن رضایت مشتریان ۱۰۰%
سنسور اکسیژن گازهای خروجی اگزوز را می سنجد و آن را تبدیل به ولتاژ می کند. ECU طبق اطلاعات دریافتی از این سنسور مخلوط سوخت و هوا را تنظیم می کند.
سنسور اکسیژن زیمنس ntk ضمانتی استوک
وظیفۀ این سنسور یکی محاسبۀ نسبت مخلوط سوخت و هوا و دیگری کنترل غلظت مخلوط سوخت و هواست. این سنسور که در سیستم ها دو عدد از آن به کار می رود، نسبت به اکسیژن موجود در دود حساس است. عکس العمل این سنسور در مقابل اکسیژن تولید ولتاژ مستقیم است که بین ۰,۱ تا ۰،۹ ولت است.
این سنسور به ECU این امکان را می دهد تا با اطلاعات دریافتی از خروجی اگزوز خودرو به تنظیم دقیقتر مقدار هوایسوخت و آوانس جرقۀ موتور بپردازد. ( در خودروهای تولید داخل از یک سنسور اکسیژن استفاده شده است. )
سنسور اکسیژن زیمنس ntk ضمانتی استوک
در صورت خرابی این سنسور در کارکرد خودرو عیب هایی به وجود می آید :
[aparat id=’POUNY’]
تست با دستگاه تجهیز خودرو ثمین :
بعد از اتصال دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین به خودرو موتو ر را روشن کرده میگذاریم گرم شود سپس وارد منوی پارامترها قسمت کنترل سوخت میشویم.
در این قسمت دو عبارت اکسیژن سنسور قبل از کاتالیز ( اکسیژنسنسور بالا دست ) و اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز ( اکسیژن سنسور پایین دست ) دیده میشود .
در این مرحله ولتاژ ارسال شده توسط سنسور بهECU را درمقابل سنسور اکسیژن مورد نظر به طور متناوب نشان داده میشود چک میکنیم .
در آن دسته از خودرو هایی که سنسور اکسیژن بعد از کاتالیزیا سنسور پایین دست را ندارند برای سنسور اکسیژن آنها ولتاژ ۴۵/۰ ولت را که همان ولتاژ لازم برای بهینه بودن مصرف سوخت است در نظر میگیرند .
بنابراین در مقابل پارامتر اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز عدد ۴۵/۰ همیشه ثابت است ولی برای آن دسته از خودرو هایی که اکسیژن سنسور قبل از کاتالیزدر حال تغییر است .
ولتاژ ارسال شده توسط اکسیژن سنسور باید بین ۹/۰ ولت تا ۱/۰ ولت بطور مداوم در حال تغییر باشد اگر ولتاژ تمایل به سمت ۱/۰ ولت داشته باشد نشان از سوخت رقیق و اگر تمایل به ولتاژ ۹/۰ ولت داشته باشد.
نشان از سوخت غنی دارد در نتیجه اگر ولتاژ بین ۹/۰ ولت تا ۱/۰ ولت متغییر باشد نشان دهنده سلامت قطعه ودر غیر این صورت نشان دهنده خرابی سنسور است .
حال به سراغ منوی کد خطاها میرویم وخطاها را چک میکنیم اگرخطا بصورت لحظه ای ( I ) ثبت شده باشد آن را پاک
میکنیم و دوباره خطاها را چک میکنیم.
اما اگر به صورت دائمی (P ) ثبت شده بود ابتدا از سلامت وتمیزی ومحکم بودن سوکت قطعه اطمینان حاصل میکنیم سپس وارد منوی پاک کردن کد خطاها میشویم وخطا را پاک میکنیم واگر پاک نشده بود باید قطعه را از عوض کرده سپس کد خطاها را
بازبینی کنیم .
در صورت خرابی سنسور یا سوکت سنسور چراغ اخطار عیب یاب خودرو روشن شده ،خودرودچار خام سوزی ، مصرف بالا وبد کار کردن میشود.
” وظیفه اصلی اکسیژن سنسور قبل از کاتالیز تنظیم نسبت سوخت وهواست ووظیفه اکسیژن سنسور بعد از کاتالیز بهینه کردن نسبت سوخت وهواست “
“خودروهایی با ECU مدل ماگنتی مارلی (MM8P) وگروه SL96 ها سنسوراکسیژن ندارند.
وخودروهای
زانتیا وپژو۲۰۶ تیپ ۵ و۶ دارای دو عدد سنسوراکسیژن صفر میباشند .”
تست سیم کشی و مدار قطعه :
پس از عیب یابی سنسور و تست های انجام شده و احیاناً تعویض سنسور ، اگر خطا برطرف نشد و سنسور اکسیژن عمل نمی کرد ، ممکن است عیب از سنسور تا کانکتور ECU باشد، باید طبق شکل زیر مدار را توسط اهم متر چک کنیم تا از سالم بودن مدار اطمینان حاصل نماییم.
مورد استفاده | در کلیه محصولات ایران خودرو و سایپا با ایسیو زیمنس |
---|---|
ساخت کشور | ژاپن |
ضمانت | یکسال |
درمورد این محصول دیدگاه درج کنید.
سنسور اکسیژن زیمنس ntk ضمانتی استوک
هنوز بررسیای ثبت نشده است.