شمع مناسب برای موتور tu5 - فروشگاه تجهیزخودروثمین
فروشگاه تجهیزخودروثمین
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

شمع مناسب برای موتور tu5

شمع مناسب برای موتور tu5

شمع مناسب برای موتور tu5

معرفی موتور TU5
موتورهای سری TU یک خانواده از موتورهای چهار سیلندر کوچک مورد استفاده در طیف وسیعی از خودروهای پژو و سیتروئن می باشند. این موتورها در سال ۱۹۸۶ با خودرو Citroën AX معرفی شدند که جایگزین خانواده X در آن زمانه شد. TU ها در هر دو نوع بنزینی و دیزلی بدون توربو – که به نام TUD شناخته میشود در – دسترس هستند.
شمع مناسب برای موتور tu5

شمع مناسب برای موتور tu5

موتورهای سری TU در اتومبیل های زیر از خانواده پژو و سیتروئن مورد استفاده قرار گرفته است:
Citroën: AX, Saxo, C2, C3, BX, ZX, Xsara, C15, Nemo and Berlingo
Peugeot: 106, 205, 206, 207, 309, 306, 307, 405, Bipper, Partner, Hoggar
موتور TU5 :
موتور TU5 با حجم ۱۵۸۷ سی سی تولید شد. ابتدا در دو مدل ۸ و ۱۶ سوپاپ در دسترس بود اما از این بین تنها گزینه ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۰۹ اسب بخار باقی مانده است، اگر چه مدل اسپورت این موتور نیز با قدرت ۱۲۲ اسب بخار به سیتروئن C2 VTS قدرت بالاتری را می داد. موتور TU5 در مسابقات اتوموبیل رانی نیز توسط سیتروئن و پژو استفاده می شود.
موتور TU5 در ایران:
این موتور توسط شرکت خودروسازی ایرانخودرو در خانواده تولیدی پژو مورد استفاده قرار گرفته است . در ابتدا این موتور با خانواده ۲۰۶ به ایرانیان معرفی شد که بعدها در دیگر محصولات ایرانخودرو نیز مورد استفاده قرار گرفت.
از نکات مثبت قابل ذکر برای این موتور میتوان به صدای کم، قدرت مناسب، استاندارد آلایندگی بالا، شتاب بالا و قیمت رقابتی اشاره کرد. بعد از استقبال از این موتور مدرن، شرکت ایرانخودرو با سرمایه گذاری مناسب این موتور را بومی کرد و در خودرو های ۴۰۵ ، پارس ، رانا ، ۲۰۶ اس دی و نوع صادراتی سمند LX به کار برد.
استفاده از این موتور در خودروهای مختلف ایرانخودرو با حرف و حدیث های فراوانی همراه بود اکثر افراد این موتور را مربوط به خودروی ۲۰۶ میدانستند و استفاده در دیگر محصولات را اشتباه ایرانخودرو به حساب می آورند.
حال آنکه با نگاه به خودرو سازان بزرگ دنیا میبینیم که آنها نیز یک موتور موفق را در مدل های مختلف خودرو استفاده میکنند. موتور TU5 در محصولات مختلف ایرانخودرو با جعبه دنده های مختلفی به کار برده شده است. جعبه دنده از نوع MA در خودرو ۲۰۶ و جعبه دنده BE در ۴۰۵ ، پارس و رانا استفاده میشود.
همین موضوع باعث اختلاف در حس رانندگی با این خودرو ها میشود زیرا ضرایب دنده ها در این دونوع جعبه دنده مختلف است همچنین نوع ECU ، نوع دریچه گاز و نسخه نرم افزار ECU نیز بی تاثیر نیست به طوری که حتی باعث تفاوت در مدل های مختلف خودرو ۲۰۶ شده است. پدید آمدن باور نادرست ” این موتور برای بدنه این ماشین مناسب نیست” میتواند از تفاوت در موارد بالا ایجاد شود.
* حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی
* تعداد سیلندر ۴
* نسبت تراکم ۱۰٫۵
* قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ rpm
* حداکثر گشتاور۱۴۲نیوتن متر در ۴۰۰۰ rpm
* سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای با پاشش الکترونیکی
* نوع سوخت بنزین با اکتان ۹۵
* تعداد سوپاپ ۱۶
* سیستم احتراق احتراق داخلی (جرقه‌ای)
* استاندارد حد آلایندگی Euro III
* سیستم سوخت: انژکتوری
* حداکثر سرعت ۱۹۰ km/h
* شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتریازده ثانیه در خودرو پژو ۲۰۶ با وزن‌ ۲۵۰۴ Kg
* سیستم انتقال قدرت متناسب با این موتور از نوع اتوماتیک با نامAL4 و با کلاچ هیدرولیکی و الکترونیکی و با دیفرانسیل جلو است البته نوع جعبه‌دنده دستی هم با) MA5N با کلاچ تک صفحه‌ای خشک – مکانیکی بر روی این خودرو نصب می‌شود.
موتورTU5 به عقیده بسیاری ماندگارترین و بهترین موتور ۱۶ سوپاپ مدرن در بین محصولات ایران خودرو در طول سالیان اخیر است. این موتور بسیار با دوام و کم استهلاک و همچنین کم مصرف ، نرم و پر شتاب است. و اکنون این موتور بر روی ۲۰۶ گرفته تا ۴۰۵ و پارس و رانا و حتی سمند، نصب شده، اما قابلیتی که بر روی اتاق ۲۰۶ از خود نشان میدهد، نشان دهنده عملکرد واقعی این موتور است.

شمع مناسب برای موتور tu5

عمده افراد این سوال را دارند که چه کاری انجام دهیم مصرف سوخت کمتر .آلاینده کمتر و قدرت بیشتر و ناک از بین برود . خب تمام این ایرادات از خام سوزی درون موتور خودرو به وجود می اید و دلیل این احتراق ناقص جرقه ضعیف میباشد یا نا همخوانی شمع با خودرو یا فرسودگی ان است .البته فرض میکنیم که خودرو از لحاظ مکانیکی سالم باشد یعنی نشتی انژکتور و ….از این قبیل ایرادات نداشته باشد.
قدرت جرقه زنی شمع بسته به جنس الکترود مرکزی ان است اگر الیاژ استفاده شده باشد که مقاومت الکتریکی ان کم تر باشد . جرقه قوی تر و اگر از شمعی استفاده شود و اگر از شمعی استفاده شود که جنس الیاژ الکترود مرکزی ان مقاومت بیشتری داشته باشد جرقه ضعیف تر صورت میگیرد.
برای مثال یک شمع با مقاومت بالا شمعی است با الیاژ الکترود مرکزی پلاتینیوم و شمع دیگری که دارای مقاومت الکتریکی کمتری داشته باشد (جنس الکترود مرکزی ایریدیوم است ) حال بسته به نوع خودرو آنرا انتخاب میکنیم برای مثال در خودروی ۲۰۶ اکثرا اقدام به گذاشتن شمع سوزنی میکنند .
بعضی راضی و بعضی ناراضی هستند و دلیل نارضایتی انان سوختن کویل و احتراق ناقص در سیلندر میباشد و دلیل این نارضایتی بی دقتی در خرید شمع است معمولا شمع هایی که به عنوان شمع سوزنی در بازار فروخته میشود شمع ngk g-power میباشد .
که اکثرا بی دقتی کرده و این شمع را خریداری میکنند و بر روی خودروی خود نصب میکنند و نارضایتی که دارند به علت مقاومت بالا این شمع است به علت اینکه الیاژالکترود مرکزی در این شمع پلاتینیوم میباشد و الیاژ پلاتین دارای مقاومت الکتریکی بیشتری است نسبت به شمع نیکلی فابریک خودرو که مورد تایید کارخانه میباشد.
بنابراین قضیه جرقه داخل محفظه احتراق ضعیف تر میشود و لرزش ایجاد میشود و علاوه بر لرزش به کویل نیز فشار میاورد زیرا که مقاومت الکتریکی شمع زیاد است و به سیم پیچ داخل ان اسیب میزند یا سیم پیچ میسوزد یا مقاومت ان بالا میرود (نیم سوز میشود ) و خودرو با مشکل احتراق ناقص و چراغ چک به تعمیرگاه مراجعه میکند.
دلیل اینکه پیشنهاد میکنم شمع های نیکلی برداشته شود و شمع ایریدیوم نصب شود این است که شمع های نیکلی در دمای بالا و حرارت بالای موتور جرقه آن از ابی به قرمز تبدیل شده و در موتور به علت احتراق ناقص ایجاد دود میکند.
که همان دوده یا کربن ها در کارکرد موتور گداخته میشود و نقش شمع دایم روشن را بازی میکند و عدم هماهنگی در احتراق سیلندر ها موجب ناک شده و عواقبی از جمله جرم زیاد درون موتور و الایندگی زیاد را در پی دارد .
و تنها شمعی که میتواند برای شما احتراق کامل و جرقه قوی در خودروی ۲۰۶ ایجاد کند .شمعی است با الکترود مرکزی ایریدیوم که دارای مقاومت الکتریکی کمتری است و مخلوط سوخت و هوا را درون سیلندر کاملا محترق میکند و قدرت مطلوب و مصرف سوخت کمتری را برای ما فراهم میسازد.
توجه:ولی دقت شود درجه مقاومت دمایی شمع های نیکلی مورد تایید کارخانه r8میباشد و وقتی از شمعی با الیاژ الکترود مرکزی ایریدیوم استفاده میکنیم زیرا که احتراق کاملتر هست و دمای موتور بالا انتقال حرارت باید بیشتر صورت گیرد برای همین ۱ یا ۲ درجه شمع سرد تر انتخاب میکنیم مثلا r7یا r6 که پاسخگوی حرارت بالای موتور باشد و اگر این موارد رعایت شود مشکل انتخاب شمع سوزنی برای خودروی ۲۰۶ برای همیشه حل میشود.
سازنده اصلی پژوشمع دنسو ایریدیوم sk20hr11 و شمع اکیوم rfn58hz را تایید کرده است و در بازار ایران شمع اصلی به ندرت پیدا میشود 
از این رو پیشنهاد ما شمع های اصلی استوک دنسو ایریدیوم sk20hr11 میباشد و تا به حال مرجوعی و ناراضی نداشتیم .
شمع-دنسو-ایریدیوم-sk20hr11

شمع-دنسو-ایریدیوم-sk20hr11

 

شمع اکیوم پایه بلند RFN-58HZ

شمع اکیوم پایه بلند RFN-58HZ

 

بیشتر بخوانید :   بهترین شمع برای ۴۰۵ دوگانه سوز
0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

Solve : *
16 + 23 =